Свежо месо

Всички знаем, че месото е полезно и има висока хранителна стойност. Консумацията му е изключително важна за имунната система на човека!
 
Месото е един от основните източници на пълноценни белтъци за човека, които представляват съвкупност и благоприятно съчетание на незаменими и заменими аминокиселини. С него си набавяме ценни минерални вещества и витамини. Месото е основен източник на протеини и важен източник на витамини от група B, включително B12, който не се открива в храните от растителен произход.
Протеините участват в изграждането и възстановяването на тъкани, както и в образуването на антитела, борещи се с инфекции. Те съдържат огромен брой аминокиселини. Месото е поставено на едно от челните места в хранителната пирамида, тъй като съдържа пълноценни протеини, които помагат за растежа, имат защитна функция, която се изразява като имунна и механична защита, а също и транспортна, двигателна и регулаторна функция.


beefТелешко месо

Телешкото месо е една от най-здравословните храни, незаменим източник на витамин В12 и протеини. В същото време то е с изключително ниско съдържание на мазнини. Това го прави особено подходящо за хора с диабет и сърдечно-съдови заболявания. Близо половината от мазнините в телешкото месо са мононенаситени, което означава, че те са толкова полезни за сърцето и здравето, колкото и мазнините, които се откриват в зехтина!

В най-голямо количество в телешкото месо се съдържат витамините В1, В2, В3, В6 и най-вече В12. Сред минералите в говеждото и телешкото преобладават количествата на желязо, магнезий, фосфор и цинк.

Телешкото месо е един от най-значимите източници на протеини в глобален мащаб.



porkСвинско месо

Свинското месо е сред най-често употребяваните у нас животински храни. Тази любов на човека към свинското датира от преди 12 хиляди години, когато за първи път хората са започнали да упражняват земеделие и животновъдство. То e добър източник на витамини от групата В и по-специално на B1, B2, B3 и В6. Черният дроб има по-големи големи количества от витамин В12, както и мастно-разтворими витамини. Сред минералите преобладават фосфор и цинк.

Свинското месо съдържа (в зависимост от парчето) между 9 и 23 грама протеини (на 100 г сурово месо) и 90 - 620 килокалории. Най-малко мазнини има във филето (2 грама), сърцето (2,1 грама) и бъбреците (3,2 грама), а най-много - в сланината (65 грама), бузите (55,5  грама) и задния бут (22,9 грама).




chickenПилешко месо

Пилешкото месо е прекрасна и незаменима здравословна храна! То заема значително място в нашата кухня поради отличния си вкус и и високата си хранителна стойност. Съдържанието на белтъчини в пилешкото месо е равностойно на телешкото месо и е по-високо от това на свинското. Пилешкото месо се препоръчва заради баланса между наситените и ненаситените мастни киселини в състава на мазнините му, които като общо количество са малко - едва 4%. Белтъците са повече - 15-18%, при това са с добър баланс между незаменимите аминокиселини (жизненоважните, които организмът на човека не може сам да синтезира и непременно трябва да получи с храната) и заменимите аминокиселини.

Пилешкото месо е също така ценен източник на витамини от групата В, на мастноразтворимите витамини А, D и E, както и на минералните вещества желязо, фосфор, цинк и селен.



 
Няколко полезни съвета, след като закупите месо

Хубаво е, след като занесете месото вкъщи, да го махнете от опаковката, поставите в купа или чиния и покрито да го сложите в най-студената част на хладилника. Не го слагайте близо до силно ароматни продукти като риба или сирена, защото то доброволно приема чужди миризми. До три дена месото трябва да бъде сготвено. Ако намажете телешкото месо със зехтин, то може да издържи още един ден.